Czym jest siedem “P” marketingu mix?

7P to uznany zestaw taktyk marketingowych, które można stosować w dowolnej kombinacji, aby zadowolić klientów rynku docelowego. 7P podlega wewnętrznemu i zewnętrznemu środowisku marketingowemu. Połączenie taktyk 7P zaspokaja potrzeby i pragnienia klienta. Wyjaśnijmy zatem, czym jest 7P w marketingu.

Pojęcie marketingu mix – czym jest?

Pojęcie marketingu mix zostało po raz pierwszy wspomniane przez E. Jerome’a McCarthy’ego w jego książce Basic Marketing: a Managerial Approach z 1960 roku. Marketing mix ograniczał się wtedy do produktu, ceny, lokalizacji i promocji – inaczej zwanych 4P.

Model siedem “P” marketingu z kolei obejmuje siedem elementów idealnej marketingowej mieszanki. Zaproponowany przez badaczkę Mary Jo Bitner i badacza Bernarda H. Boomsa dodał do oryginalnego modelu jeszcze trzy elementy: ludzi, procesy i świadectwo materialne.

Zrozumienie 7 zasad marketingu mix – co należy wiedzieć?

4P marketingu powstały w czasach, gdy firmy częściej sprzedawały produkty niż usługi. Dodatkowo rola obsługi klienta w brandingu była gorzej rozumiana. Gdy krajobraz biznesowy zaczął się jednak zmieniać, ulegając naciskowi roli klienta, Mary Jo Bitner i Bernard H. zaprezentowali ww. elementy oryginalnego modelu.

Chociaż 7 zasad marketingu mix zostało ustanowionych w 1981 r., są one nadal powszechnie nauczane. Firmy używają tego modelu do przeglądu i definiowania kwestii, które mogą mieć wpływ na ich strategie marketingowe, a tym samym na zachęcenie klienta do skorzystania z konkretnych produktów i usług. W ten sposób są w stanie lepiej zaspokoić potrzeby i pragnienia klientów na swoim rynku docelowym.

Zasady 7P marketingu mix

Przyjrzyjmy się teraz bliżej każdemu z siedmiu elementów:

  • Produkt (Product) – przede wszystkim produkt musi spełniać jego oczekiwania. Zadaje pytanie, czy jest tym, czego chce klient? Produkt w marketingu powinien uwzględniać korzyści, jakie klienci odniosą przy zakupie towarów lub usług. Najczęściej dotyczy takich cech jak design, jakość, gwarancja i akcesoria;
  • Cena (Price) – zespół marketingowy musi również określić, ile grupa docelowa jest skłonna za coś zapłacić. Jednocześnie musi być wrażliwa na marże zysku, koszty ogólne i inne powiązane koszty działalności. Sezonowe rabaty i ceny mogą np. przyciągać i zatrzymywać klientów;
  • Miejsce (Place) – produkt powinien znajdować się w miejscu, w którym konsumentowi najłatwiej będzie go kupić. Może to być sklep stacjonarny lub internetowy;
  • Promocja (Promotion) – obejmuje reklamę, marketing bezpośredni, promocje w sklepach i oczywiście marketing internetowy we wszystkich jego kształtach i formach. Zrozumienie zwyczajów zakupowych klienta i ukierunkowanie go we właściwym momencie cyklu zakupowego ma tu kluczowe znaczenie;
  • Świadectwo materialne (Physical Evidence) – przybiera formę fizycznego dowodu, na to, że transakcja miała miejsce. Obejmuje paragony, faktury, opakowanie i informacje o śledzeniu przesyłki. Druga forma odnosi się do świadomości marki, z która konsument prawdopodobnie wejdzie w interakcję przed dokonaniem zakupu. Obejmuje to strony internetowe, logo, siedzibę firmy, konta w mediach społecznościowych;
  • Ludzie (People) – kim są osoby bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane w sprzedaż produktu, lub usługi? Tutaj ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że marka jest tak silna, jak ludzie, którzy ją sprzedają. Dla przykładu przedstawiciel obsługi klienta musi wykazywać pewien stopień empatii wobec klienta. Menadżerowie muszą być wizjonerami, którzy pchają firmę do przodu, szanując jej wartości;
  • Procesy (Processes) – odnosi się do procesów dostarczania produktu lub usługi. Dla konsumentów opisuje, czy interesy z firmą są łatwe i korzystne. Sprawny proces dostaw oszczędza czasu i pieniędzy firmy. Jeśli uda się utrzymać wysoki poziom obsługi, buduje to również lojalność wobec marki.

Dla kogo ważne jest 7P marketingu?

7P marketingu jest szczególnie istotne dla firm z sektora usług. To dla nich przede wszystkim ważne jest, aby skuteczne działania marketingowe były oparte i skoncentrowane na kliencie, zawsze starając się przekroczyć jego oczekiwania.

W ten sposób dbamy o utrzymanie z klientem długotrwałej relacji. Aby osiągnąć ten cel, firmy marketingowe muszą być zawsze świadome zainteresowań klienta, gustów i preferencji, których analizę ułatwia dobrze skonstruowana strategia oparta na zasadach 7P i unikalnej propozycji sprzedaży.  

Dodaj komentarz