Jak działają wyszukiwarki internetowe?

W świecie, w którym dostępnych jest coraz więcej danych i informacji, rola wyszukiwarek staje się coraz bardziej fundamentalna. Umiejętność uporządkowania informacji obecnych w sieci jest ważna, aby móc w krótkim czasie znaleźć najbardziej istotne informacje, których potrzebujemy, dlatego powstały wyszukiwarki internetowe. Wyjaśniamy, w jaki sposób one działają.

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Wyszukiwarki działają dzięki skomplikowanym algorytmom matematycznym i statystycznej analizie danych, starają się dostarczyć wyniki jak najbardziej odpowiadające zapytaniu użytkownika.

W tym celu wyszukiwarki analizują wiele czynników, zarówno jakość, jak i trafność strony w odniesieniu do zapytania, czyli czynniki związane zarówno z jakością różnych zasobów (stron internetowych), które zostaną pokazane użytkownikowi, jak i ich trafnością w stosunku do zapytania użytkownika, a także czynniki kontekstowe, takie jak to, jakie wyszukiwania użytkownik wykonywał wcześniej, położenie geograficzne użytkownika i inne czynniki związane z kontekstem, w którym użytkownik prowadzi poszukiwania.

Aby przeanalizować działanie wyszukiwarki weźmiemy pod uwagę Google, która wydaje się (w tej chwili) być najlepszą dostępną wyszukiwarką, tzn. taką, która wciąż dostarcza najbardziej wiarygodnych i trafnych wyników wyszukiwania.

Google stara się dostarczyć odpowiedzi użytkownikom, którzy wykonują wyszukiwanie, przechodząc przez skomplikowane algorytmy, które ustalają, które zasoby w sieci najlepiej odpowiadają na zapytanie, które użytkownik kieruje do wyszukiwarki.

Najpierw wyszukiwarka wykonuje dwie operacje, zwane crawlingiem i indeksowaniem wszystkich treści, które są publikowane w sieci. Obecnie szacuje się, że w Internecie jest ponad 60 miliardów stron internetowych, a liczba ta stale rośnie.

Wyszukiwarki internetowe – jak działają?

Mówiąc najprościej, wyszukiwarki działają, dzięki botom, które podążają za linkami i skanują zawartość strony poprzez jej wewnętrzne linki.

Zazwyczaj krótko po opublikowaniu strony w sieci, Google ją znajduje i często indeksuje, jeśli nie podano szczególnych reguł dla botów lub nie dodano zakazu 403 dla botów wyszukiwarki. W przeciwnym razie wyszukiwarki podążają za linkami w sieci, pozwalając swojemu botowi na indeksowanie wszystkich stron, które otrzymują te linki.

Nie znamy algorytmów Google, które decydują o tym, jaką wagę wyszukiwarka nadaje jednej stronie w porównaniu z inną podczas dostarczania zestawu wyników dla zamierzonego przez użytkownika zapytania, ale optymalizacja SEO jest bardzo ważna, zarówno on-site, jak i off-site, aby strona pojawiała się na górze wyszukiwań.

 

 

Dodaj komentarz