Sukcesy firm opartych na produktach są definiowane przez dostosowanie w zespołach wielofunkcyjnych. Jednym z najbardziej namacalnych sposobów, w jaki firmy mogą stworzyć spójność, jest ustalenie właściwego zestawu metryk produktowych. Metryki zapewniają wspólny język i system raportowania, wokół którego mogą skupić się zespoły wielofunkcyjne, co ostatecznie pomaga wszystkim działom w dążeniu do tego samego celu. Innymi słowy, odpowiednie metryki wzrostu opartego na produkcie nie tylko pomagają mierzyć sukces – pomagają go tworzyć.
Jak mierzyć wzrost kierowany przez produkt
Po pierwsze, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób różne obszary firmy mogą wykorzystywać wymienione poniżej wskaźniki produktowe (i dlaczego w ogóle powinno to obchodzić ludzi w całej firmie), warto zastanowić się, jak każdy z tych pomiarów wpisuje się w szersze ramy. Tak się składa, że opracowaliśmy właśnie coś takiego…
Siła napędowa rozwoju opartego na produktach to ramy dla rozwoju firmy poprzez inwestowanie w doświadczenia użytkowników oparte na produktach. Celem jest skupienie strategii na poziomie firmy i zespołu na optymalizacji doświadczeń użytkownika, przenosząc użytkowników z jednego etapu do następnego. W miarę jak coraz więcej użytkowników staje się zwolennikami, napędzają oni większą liczbę akwizycji, a wzrost rośnie wykładniczo.
Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, zapoznając się z poniższymi wskaźnikami wzrostu zorientowanego na produkt, jest to, że żaden z nich nie powinien być traktowany osobno. Są to wszystkie liczby, które zespoły powinny raportować, ponieważ na te wskaźniki ma wpływ wiele działów w firmie. A teraz przejdźmy do rzeczy.
Czas do wartości
Czas do wartości ( z ang. Time to value – TTV) to czas, jaki potrzebują nowi użytkownicy, aby uświadomić sobie wartość produktu. Twoim celem powinno być maksymalne skrócenie tego czasu – im szybciej użytkownicy osiągną pierwszy moment aha lub wydarzenie aktywacyjne, tym lepiej. Aby to osiągnąć, należy skupić się na optymalizacji procesu wdrażania produktu w oparciu o kluczowe działania w ramach produktu, które są powiązane z aktywacją, takie jak zapraszanie współpracowników na platformę, importowanie danych klientów lub integracja z innymi narzędziami w stosie technologicznym.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zdefiniowaniu kluczowych działań, które prowadzą użytkowników do aktywacji, w naszym przewodniku aha moment znajdziesz odpowiedzi, których potrzebujesz.
Przewody zakwalifikowane do produktu
Przewodnicy zakwalifikowani do produktu (PQL) są zazwyczaj aktywowanymi użytkownikami. Są to użytkownicy, którzy wykonali kluczową akcję w ramach Twojego produktu, przeżyli moment aha i doświadczyli na własnej skórze wartości Twojego produktu. Aby zdefiniować, jak wygląda lead zakwalifikowany do Twojego produktu, musisz określić zdarzenie aktywujące produkt oraz działania, które użytkownicy podejmują w ramach produktu, a które wskazują, że są gotowi przejść do kolejnego etapu podróży. Możesz tego dokonać poprzez połączenie wywiadów z użytkownikami, nagrań sesji oraz testów A/B, aby zidentyfikować zachowania użytkowników, które korelują z konwersją i retencją.
Wskaźnik przyjęcia funkcji
Zespoły ds. zarządzania produktem zazwyczaj umieszczają wskaźnik adopcji produktu wysoko na liście KPI, które należy śledzić podczas wprowadzania nowego produktu. Ale brakuje Ci ważnego elementu układanki PLG, jeśli nie dodasz do tej listy również wskaźnika przyjęcia funkcji.
Oba wskaźniki są kluczowymi metrykami, które wskazują, jak dobrze Twój produkt jest odbierany przez docelowych użytkowników. Wskaźnik adopcji produktu mówi Ci o odsetku aktywnych użytkowników, podczas gdy wskaźnik adopcji funkcji (który jest również mierzony w procentach) podpowiada Ci, dlaczego ludzie nadal angażują się w Twój produkt. Może się okazać, że wskaźnik przyjęcia nowej funkcji jest tym, co sprawia, że ogólny wskaźnik przyjęcia produktu wzrasta.
Uzyskanie wglądu w to, w których funkcjach użytkownicy odnajdują największą wartość, pomoże Ci w pozycjonowaniu produktu i podjęciu innych decyzji dotyczących produktu.