Wyznaczanie grupy docelowej stanowi podstawę sukcesu w internecie. Dzięki niej możesz lepiej określić potrzebne działania, a w ten sposób staniesz się skuteczniejszy. Nabiera to szczególnego znaczenia, gdy twoje działania są nastawione na zarabianie przez internet. A to znaczenie rośnie jeszcze bardziej gdy Twoje działania generują koszty (np. płatna reklama).
Jednak czy aby na pewno zawsze wyznaczenie grupy docelowej musi dawać tak rewelacyjne efekty? Jak wyznaczyć grupę docelową by dawała korzystne zmiany?
Grupa docelowa jest jak lekarz
Jeżeli trafisz na dobrego lekarza to szybko wyzdrowiejesz. Gdy twoje zdrowie się poprawi, to staniesz się bardziej sprawny i zaczniesz robić więcej. Jednak zły lekarz może tylko pogorszyć twój stan zdrowia. Znam osobę, która po wizycie u lekarza wylądowała w szpitalu, bo ten przepisał jej zbyt silną dawkę leków. Obstawiam, że nie jest to odosobniony przypadek.
Podobna zasada dotyczy grupy docelowej, jeżeli wyznaczysz ją dobrze to poprawisz swoje efekty. Staniesz się skuteczniejszy, robiąc mniej zaczniesz zarabiać więcej. Jednak wyznaczając ją źle nic się nie zmieni, lub nawet pogorszy się.
Jeżeli źle wyznaczysz grupę docelową, to na początku zauważysz, że twoje działania nie dają efektów. Przez to prawdopodobnie poniesiesz dodatkowe koszta, zdobywając w ten sposób drogą lekcję od życia. Jeżeli przetrwasz tą porażkę, to będziesz musiał poświęcić drugi raz czas na wyznaczenie grupy docelowej. Jeżeli znowu wyznaczysz ją źle, to ta historia zacznie powtarzać się w kółko.
Błędy podczas wyznaczania grupy docelowej
Jeżeli zależy Ci na tym by dobrze wyznaczyć grupę docelową to przede wszystkim unikaj tych błędów:
Za wąska grupa docelowa – jeżeli stworzysz zbyt wąską grupę docelową, to nie znajdziesz wystarczającej liczby odbiorców. A gdy masz zbyt mało czytelników, klientów to twój biznes nie przetrwa. Problemem ze zbyt wąską grupą docelową jest to, że nawet najlepsze działania marketingowe nic nie dadzą, bo po prostu nie będzie wystarczająco dużo odbiorców.
Za szeroka grupa docelowa – z drugiej strony gdy próbujesz trafić do wszystkich, to działania kosztują Ciebie bardzo dużo, a efekty są małe. Wiele osób o Tobie wie, mało kupuje, a do tego łatwo trafić na niezadowolonego klienta. Najłatwiej mi tu przytoczyć przykład reklamy na facebooku – twoja reklama będzie się wyświetlała wielu osobom, których mało obchodzi. Przez to mało osób w nią klika i koszty za jedno kliknięcie są duże.
Niepotrzebne informacje – ten błąd akurat da się znieść, ponieważ nie wpływa on bezpośrednio na efekty. Jednak jeżeli wypisujesz informacje, które nie przydadzą Ci się podczas działań w przyszłości to tracisz swój czas.
Brak ważnych informacji – to odwrotność poprzedniego problemu, tutaj brakuje najważniejszych informacji o twojej grupie docelowej. Ten błąd wpływa na skuteczność twoich działań, a pisząc bardziej precyzyjnie – obniża ich skuteczność. Dlatego pamiętaj, by opisać problemy, potrzeby swojej grupy i wszystko to co przyda Ci się w przyszłości. Pomoże Ci wpis o tym jak wyznaczyć grupę docelową.
Nieprzemyślana – nawet podanie ważnych informacji nic nie da, gdy nie przemyślisz swojej grupy docelowej. Co to oznacza? Nie zastanowisz się nad tym do kogo tak naprawdę chcesz trafić, o czym będzie twój blog, produkt. Jeżeli wyznaczasz grupę docelową rób to z głową, by wyznaczyć taką grupę, która jest dopasowana do twojej działalności.
Niewykorzystana – grupa docelowa jest jak prezerwatywa. Możesz ją mieć w portfelu, jednak jeżeli nie użyjesz jej w odpowiednim momencie to nic Ci nie daje. Dlatego gdy wyznaczysz grupę docelową to zacznij jej używać.