Zdarzyło Ci się kiedyś, że dostałeś spam na pocztę, że ktoś wcisnął Ci ulotkę, która była Ci kompletnie niepotrzebna? Że zostałeś zasypany informacjami, które masz mówiąc prosto w du**e? Jeżeli używamy tego samego internetu, to prawdopodobnie wiele razy miałeś podobną sytuację Przyczyną tej sytuacji było to, że grupa docelowa była określona nieprecyzyjnie, lub po prostu źle.
I weź pod uwagę to, że jeżeli twoja grupa docelowa będzie przez Ciebie określona w ten sam sposób, to też zostaniesz uznany za spamera.
Ale zanim przejdziemy do szczegółów to odpowiedź na podstawowe pytanie:
Co to jest grupa docelowa?
Mówiąc jak najprościej grupa docelowa to osoby zainteresowane twoim komunikatem, treścią którą publikujesz. Gdy prowadzisz bloga internetowego to teoretycznie może na niego wejść każdy, jednak w praktyce nie wszyscy będą nim zainteresowani.
Jeżeli prowadzisz bloga o polityce, sporcie, modzie to możesz być pewny, że ja na 99% nie będę na niego regularnie zaglądał. Musiałbyś mnie na serio zaciekawić. Jednak ja nie jestem w twojej grupie docelowej, bo te tematy mnie zwykle nie interesują (mówiąc inaczej – czasem mnie interesują, jednak to nie jest powszechna sytuacja).
Grupa docelowa to twój krąg potencjalnych odbiorców.
Po co Ci grupa docelowa?
Jeżeli wiesz jaka jest twoja grupa docelowa to masz ogromną wiedzę, którą możesz wykorzystać. Różne grupy docelowe mogą:
Lubić inną długość przekazu
Lubić inny rodzaj treści
Używać innych słów
Być dostępne w innym czasie w sieci
To wszystko pozwala Ci dopasować twój przekaz i środki przekazu. Do nastolatków nie będziesz pisał tak samo jak do ludzi na emeryturze. Oczywiście możesz, jednak Ci pierwsi z reguły będą używali innego języka i dobrze gdybyś się dopasował.
Grupa docelowa jest ważna gdy tworzysz treść i budujesz komunikat. Jednocześnie grupa docelowa jest jeszcze ważniejsza gdy prowadzisz płatne działania. No bo gdy wydajesz kasę to chcesz na tym zarobić. Z dużą i mało precyzyjną grupą odbiorców reklama jest najzwyczajniej w świecie droższa i mniej zyskowna.
Przykład wpływu grupy docelowej na zyski
Załóżmy, że kupiłeś reklamę na facebooku i za jedno kliknięcie płaciłeś średnio 50 groszy. Gdy wybrałeś ogólną grupę docelową uzyskałeś 3000 kliknięć i sprzedałeś 3 kursy za 257 zł. Efekt końcowy jest taki, że zarobiłeś 771 zł a wydałeś 1500, więc jesteś 729 zł na minusie.
Natomiast w drugim przypadku uzyskałeś tylko 1500 kliknięć (Więc teoretycznie 1500 mniej możliwych sprzedaży), jednak uzyskałeś sprzedaż na poziomie 1%, więc ostatecznie sprzedałeś 15 kursów. To sprawiło, że zarobiłeś 3855 zł. Odjąć od tego koszt 750 zł za 1500 kliknięć sprawia, że jesteś 3155 zł na czysto.
To jest potęga grupy docelowej – teoretycznie masz mniej osób do których kierujesz reklamę, jednak ich większe zainteresowanie sprawia, że twoje efekty rosną. Dodatkowo z precyzyjną grupą docelową na facebooku koszty za kliknięcie maleją i można bez problemu zejść do poziomi 10-30 groszy.
W skrócie – grupa docelowa precyzuje twój krąg potencjalnych odbiorców, dzięki czemu mniejszym nakładem kosztów możesz osiągnąć większe zyski. Nie marnujesz pieniędzy na pozyskanie kogoś, kto nie jest zainteresowany twoją ofertą.
Jak określić grupę docelową?
To prawdopodobnie najważniejsze pytanie. No bo co z tego, że wiesz czym jest grupa docelowa. Tak naprawdę ta wiedza niewykorzystana nic Ci nie da. Kluczem jest żebyś znał swoją grupę docelową.
Określenie jej w skrócie polega na tym byś wiedział co jest charakterystycznego w twoim odbiorcy. Co odróżnia go od przeciętnego człowieka.
Podstawowe dwa pytania na które musisz znać odpowiedź:
Problemy odbiorcy – musisz wiedzieć jakie są jego problemy w obszarze w którym oferujesz mu pomoc. Jeżeli nie będziesz znał jego problemów to nie będziesz wiedział jak mu pomóc
Potrzeby odbiorcy – musisz wiedzieć czego on chce. Jeżeli ma problem z popsutym telefonem to co woli – kupić nowy, czy naprawić stary. Jeżeli chce schudnąć to czego tak naprawę potrzebuje (tabletek, diety, ćwiczeń, a może wszystkiego)?
Ponadto warto, żebyś wiedział:
Jaka jest sytuacja odbiorcy – jakie ma doświadczenie w twojej dziedzinie (najważniejsza informacja z tego punktu według mnie) a ponadto ile ma czasu wolnego w ciągu dnia, jakie ma obowiązki
Poziom finansowy – bardzo istotne gdy zamierzasz coś sprzedawać. Bo gdy kierujesz produkt do osób zadłużonych to cena będzie zupełnie inna niż gdy będziesz sprzedawał coś przedsiębiorcom
Jakie ma hobby, co innego lubi – co osoba z twojej grupy docelowej lubi poza twoją dziedziną. Czasem można to dokładnie określić np. ktoś kto lubi obuwie do biegania bardzo prawdopodobnie interesuje się bieganiem i odwrotnie
Gdzie spędza czas w sieci – bardzo istotny punkt do zdobycia ruchu. Jeżeli znasz odpowiedź, to wiesz na jakich blogach może być, co czytać itd. To wszystko pomoże w zdobywaniu wartościowego ruchu
Miejsce zamieszkania – co prawda blog jest o zarabianiu przez internet, jednak być może oferujesz jakieś usługi, wtedy twój zasięg działania może być ograniczony np. do jednego miasta, lub promienia 10 kilometrów od jakiejś miejscowości Jeżeli tak jest to musisz to ustalić
Już wiesz jak wyznaczyć i opisać swoją grupę docelową. Teraz jedyne co Ci pozostało to zrobić to. Grupa docelowa sama się nie wyznaczy. Ty musisz to zrobić by twoje działania stały się o wiele skuteczniejsze.