Mailing to jeden z licznych elementów marketingów, który firmy coraz częściej i chętniej wykorzystują, aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu produktu lub usługi. Takie działanie jest nie tylko skuteczne, ale także szybkie, ponieważ w krótkim czasie wiadomość dociera do wielu klientów jednocześnie. Jakie dane powinna zawierać dobra baza mailingowa? Czym właściwie jest i jak ją stworzyć? Na te pytania odpowiedzi można znaleźć poniżej!
Czym jest baza mailingowa i jakie rodzaje można wyróżnić?
Baza mailingowa to po prostu dane zgromadzone na temat klientów danej firmy lub osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane kupnem usługi lub produktu. Stworzenie takiej listy nie jest skomplikowane, ale najtrudniejsze jest to, aby była ona pozytywnie postrzegana przez odbiorców i nakłaniała ich do działania. W ostatecznym rozrachunku mailing powinien przynieść wcześniej założone efekty. Zupełnie inaczej wygląda baza mailingowa w przypadku firm, a inaczej klientów indywidualnych. Kiedy nasza oferta skierowana jest do przedsiębiorstw, to powinna być przede wszystkim logiczna. Wysyłane wiadomości muszą zainteresować drugą stronę. Także ślepy mailing jest niewskazany. Zresztą firmy są bardzo przezorne i zanim zdecydują się na podjęcie współpracy, często weryfikują na różne sposoby wiarygodność i profesjonalizm kontrahenta np. poprzez odwiedzenie profili w social mediach, czy przejrzenie wpisów na blogu. Z kolei klienci indywidualni nie codziennie sprawdzają swoją skrzynkę lub podają nieprawdziwe dane, chcąc chronić swoją prywatność. Z tego względu, bardzo ważne jest to, aby sprawdzić, czy takie maile istnieją w rzeczywistości. Poza tym wiadomość musi być na tyle zachęcająca, aby odbiorca zaraz po jej zobaczeniu, chciał w nią kliknąć i poznać szczegóły.
Jakie dane powinny znaleźć się w bazie mailingowej?
Na to pytanie odpowiedź jest bardzo prosta. Podstawą jest adres mailowy oraz imię i nazwisko. Jednak czy są to wystarczające dane? Niekoniecznie. Przede wszystkim w zależności od tego, czy maile są skierowane do odbiorców indywidualnych bądź firm, należy ustalić, czy tak naprawdę uda nam się wzbudzić zainteresowanie. Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa, to sprawa jest nieco prostsza, ponieważ wiadomo, w jakiej branży działają i co może być im przydatne. Z kolei większa wiedza na temat prywatnego odbiorcy pozwala na wysłanie wiadomości bardziej zbliżonej do jego oczekiwań. W związku z tym w bazie mailingowej powinny znaleźć się również informacje takie jak:
- Wiek.
- Płeć.
- Zainteresowania.
- Miejsce zamieszkania.
- Status zawodowy i mieszkalny (mieszka sam, a może z rodziną).
Co ciekawe, bazę mailingową można stworzyć na kilka różnych sposobów. Chyba jednym z najpopularniejszym z nich jest newsletter. Klient sam decyduje się na to, aby do niego dołączyć i regularnie dostawać najświeższe informacje. Równie często przedsiębiorcy stosują akcje promocyjne. Najczęściej jest to konkurs z nagrodami wymagający podania przynajmniej podstawowych danych. Nieco mniej powszechne są strony z wizytówkami firm i kupno baz.