Czym jest feedback i jaka jest jego rola?

Czym jest feedback i jaka jest jego rola?

Wiele książek już napisano na temat tej metody komunikacji interpersonalnej, trudno więc, by ten krótki artykuł mógł wnieść do tematu coś nowego. Będzie to raczej próba ukazania miejsca feedbacku w wielu różnych treningach oraz istoty jego zastosowania. Bowiem wszystkie prawie skuteczne szkolenia dla firm opierają się na informacji zwrotnej – zarówno jako technice komunikacji jak i oceny.

Czym właściwie jest feedback (informacja zwrotna)? Każdy chyba zgodzi się z twierdzeniem, iż dobra komunikacja stanowi najlepszy lek na wszelkie nieporozumienia, konflikty z nich wynikające, brak ustaleń, wyznaczonych zadań czy kłopoty spowodowane brakiem analiz i ocen dotychczasowej pracy. Program szkolenia dowodzi tego samego – bez dobrej komunikacji zespół nie może funkcjonować poprawnie. Dlatego też podczas prawie każdego poprowadzonego przez profesjonalnych trenerów szkolenia dla firm nauka posługiwania się feedbackiem jest podstawą całego cyklu.

Informacja zwrotna jest komunikatem na temat odbioru czyjegoś zachowania. Mówimy więc o tym jak konkretne zachowanie jest przez nas rozumiane i odczuwane. Pamiętajmy, że wówczas nie oceniamy osoby, ale określoną sytuację. To warunek zarówno skutecznej komunikacji jak i udanego szkolenia dla firm.

Jakie są zalety stosowania feedbacku? Zanim się nad tym zastanowimy, warto doprecyzować – po co używamy informację zwrotną? W jakich okolicznościach jej udzielamy? Głównie w dwóch przypadkach: przy przekazywaniu krytyki lub pochwały. Stąd tak istotna jest rola feedbacku – wpływa na atmosferę w zespole i umożliwia korektę zachowań pracowników. Podczas szkolenia dla firm nauczymy się krytykować i chwalić w sposób konstruktywny, nie wzbudzający naturalnych mechanizmów obronnych u odbiorcy. Ważne jest to nie tylko dla menadżerów, ale i dla zwykłych pracowników – powszechne stosowanie informacji zwrotnych pozwala nam na systematyczne porównanie oceny własnego zachowania z tym, jak jest ono postrzegane przez resztę zespołu.

Jak skutecznie posługiwać się feedbackiem? Wymaga to przede wszystkim konsekwencji w działaniu i odpowiedniego przygotowania teoretycznego, które zapewnić mogą szkolenia. Chciałbym przedstawić tylko kilka najważniejszych zasad, które umożliwią przekazanie prawidłowego feedbacku. Miejsce – musi sprzyjać spokojnej rozmowie. Temat – powinien być aktualny; częstym błędem podczas udzielania informacji zwrotnej jest wracanie do sytuacji minionych. Feedback nie jest również narzędziem do rozładowania negatywnych emocji, owszem rozmowa powinna opierać się na naszych osobistych uczuciach, ale nie jest ich nośnikiem. Unikajmy również moralnej oceny oraz podtekstów – komunikaty muszą być szczere i konkretne. Tylko wówczas informacja zwrotna odniesie zamierzony skutek, a czas i pieniądze przeznaczone na szkolenia dla firm nie pójdą na marne.

Dodaj komentarz