Czym jest model biznesowy?

Już powstał jeden wpis, w którym więcej przeczytasz na temat koncepcji modelów biznesowych. Ponadto poznasz tam źródło z którego dowiesz się o wiele więcej o tej strategii.

Dla tych co już to wiedzą i po prostu potrzebują przypomnienia – model biznesowy można porównać do schematu obrazującego funkcjonowanie biznesu i jego najważniejszych części. Dzięki temu w jednym miejscu widzisz najważniejsze grupy docelowe, kluczowe działania, wartości, które oferujesz.

Zwiększa to przejrzystość twoich działań i ułatwia znalezienie priorytetów. Być może wydaje Ci się, że jako bloger nie musisz dbać o model biznesowy. Jednak jeżeli interesuje Ciebie zarabianie na blogu, to zajmij się tym tematem.

Model biznesowy bloga

Według mnie kluczem w tym modelu biznesowym dla większości będzie cięcie kosztów (biznes niskokosztowy) – wybiorą oni tani hosting, zainstalują na nim wordpressa i jakiś darmowy szablon. Większość blogerów nie wyda wiele kasy na reklamę, wybiorą raczej darmowe sposoby promocji.

Jeżeli chodzi o dochody to dominując ciągle programy partnerskie i reklamy. Żeby zarabiać na nich potrzebujesz przede wszystkim dużej ilości ruchu. Dodatkowo jeżeli chcesz polecać produkty w programach partnerskich warto mądrze robić to w swoich artykułach.

Jak widzisz omówiliśmy dopiero dwa punkty (strukturę kosztów i zyskósw) modelu biznesowego, a już na ich podstawie można częściowo uzupełnić kolejne. Przejdziemy teraz do propozycji wartości. Jako bloger oferujesz swoim czytelnikom przede wszystkim darmową treść. I ona stanowi główną wartość twojego bloga. Inne rodzaje wartości zależą już od każdego indywidualnie (jedni proponują jako dodatkową wartość własne produkty, inni wsparcie osobiste, inni polecane produkty innych). Według mnie warto by przynajmniej jedna propozycja wartości była płatna i dawała zyski.

Na podstawie tych punktów możesz z łatwością określić kluczowe działania twojego modelu biznesowego. Bez względu na to jakiego bloga prowadzisz, zawsze będzie to tworzenie nowej treści, utrzymywanie relacji z czytelnikami i promocja bloga. Dodatkowo według mnie warto by każdy bloger zadbał o rozwój osobisty, bo w większości przypadków jest to rodzaj biznesu jednoosobowego i Ty wyznaczasz granicę swoich możliwości.

Omówiłem te części modelu biznesowego, które najłatwiej opisać ogólnie – według mnie u większości blogerów wyglądają one tak samo. A każdy może uzupełnić je o indywidualne niuanse. Natomiast pozostałe części są dużo bardziej osobiste i musisz o nie zadbać samemu. Do opisania zostały Ci:

kluczowe zasoby – na blogu jest to przede wszystkim treść, a drugi ważny zasób to stali czytelnicy i fani bloga. Z pewnością niektórzy blogerzy posiadają również inne zasoby np. listę adresową.
Kluczowi partnerzy – czy współpracujesz z konkretną firmą, osobami? Planujesz taki rodzaj współpracy?
Segmenty klientów – bardzo indywidualny punkt, opisujesz w nim grupę docelową (a dokładniej wypisujesz główne „nazwy” grup docelowych, do których chcesz trafić swoim blogiem)
Kanały dotarcia – dy wiesz do kogo trafiasz, to musisz jeszcze wiedzieć przez co trafisz. Głównym kanałem dotarcia będzie blog, jednak dodatkowe to mogą być fora internetowe, fanpage.
Relacje – tutaj opisujesz relacje z poszczególnymi segmentami klientów (jeżeli to istotne to również między segmentami klientów). Chcesz stworzyć równą sobie społeczność, czy raczej grupę fanów podążających za Tobą? A może po prostu obserwatorzy śledzący twoje działania?

Dodaj komentarz