Plan sprzedażowy to oczywiście wskazanie celów jakie ma osiągnąć nasza firma. Jednak jest to wielowymiarowe pojęcie, które służy nie tylko wyznaczeniu celów sprzedażowych ale także przybliżeniu oferty firmy, zbudowaniu pozycji na rynku, wdrożeniu najlepszego kanału reklamy czy usprawnieniu funkcjonowania i przepływu informacji pomiędzy wszystkimi działami w firmie.
Plan sprzedażowy to swojego rodzaju spoiwo pomiędzy firmą, a klientami oraz innymi przedsiębiorstwami. Jeśli chcemy sprzedawać i osiągać zyski musimy dobrze opracować plan działania. Ze względu na dużą konkurencję, w praktycznie każdej dziedzinie, zanim jeszcze wystartujemy, musimy wiedzieć jak, gdzie i co chcemy osiągnąć, aby mieć szanse na „przetrwanie”.
Powiedź światu kim jesteś
A dokładnie, powiedź światu kim jest twoja firma. Przede wszystkim należy wskazać tu co mamy do zaoferowania i dlaczego jest to najlepszy wybór.
Jednak na nic się to zda jeśli nie będziemy mieli grona odbiorców. Niezbędne będzie więc także wdrożenie szeroko rozumianego marketingu. Tylko w ten sposób możemy bowiem osiągnąć zysk i zrealizować zamierzone cele, i takie też informacje powinniśmy przekazać do działu sprzedaży za pomocą planu sprzedażowego.
Zapewnij odpowiednie narzędzia
Nikt nie będzie w stanie sprzedać produktu bez odpowiedniego przygotowania. Szeroka znajomość oferowanych produktów i usług oraz kanały promocji i sprzedaży, które możemy wykorzystać są kluczem do sukcesu. Dobrze przygotowany plan sprzedażowy to szansa na zebranie w jednym miejscu wszystkich narzędzi niezbędnych w procesie sprzedaży, którymi dysponuje firma i, do których dostęp powinien mieć pracownik.
Zdobądź klienta
Warto wiedzieć, że wszelkie działania obejmujące pozyskiwanie nowych klientów to nie tylko profil odbiorcy idealnego. Nie wystarczy więc jeśli wskażemy kogo i gdzie szukać. Aby usprawnić nasze działania musimy także odpowiedzieć sobie na pytanie: jakich klientów pozyskać nie chcemy, którzy nie przyniosą nam zysków, do jakiej grupy nie warto kierować reklamy, bowiem nie przyniesie nam ona żadnych profitów.
Jakie masz środki
Plan sprzedażowy to także kosztorys. Musi zawierać informację na temat ile środków przeznaczamy na konkretne działania związane z pozyskiwanie klientów.
Co jest twoim celem
Jak sama nazwa wskazuje, plan sprzedażowy ma pokazywać jakie działania podejmujemy i jakie mają przynieść one efekty. Musimy określić co i w jakich ilościach chcemy sprzedać, jaki chcemy osiągnąć zysk, a także jakie kroki musimy podjąć aby te założenia zrealizować.
Z pozoru planowanie sprzedaży nie jest trudne. Dodatkowo pomoże nam w tym wzór planu sprzedażowego. W praktyce okazuje się jednak, że stworzenie efektywnego planu sprzedażowego warto powierzyć specjalistom – do pobrania wzór planu sprzedażowego.